Guvernörsbrev 2 - 2024/2025

måndag 5 augusti 2024

Mika Lindfors

Ärade Rotaryvänner,

Jag hoppas att ni har haft en avkopplande och skön sommar.

Inom kort inleds verksamheterna i klubbarna och augusti är en månad då vi inom Rotary fokusar på medlemsutveckling.

Medlemsutvecklingsteamet vid Rotary International definierar Rotary som en medlemsorganisation. Det betyder att våra medlemmars unika kompetens och bidrag är drivkraften bakom allt vi gör. För att åstadkomma allt vi vill göra behöver våra klubb-, distrikts- och zonledare engagera sig för att få Rotary och Rotaract att växa. Därför är en våra högsta prioriteringar att utöka vårt medlemskap.

Distriktets mål för 2024 - 2025

I verksamhetsplanen för distriktet finns två mål.

1. Guvernören ska hjälpa till att starta minst 4 klubbar i distriktet
2. En nettoökning av minst 100 klubbmedlemmar i distriktet

Uppföljning av målen per den 1 augusti 2024:

IdkbXMTqq65PtgghhBBCiMGBlD4hhBBCiDZASp8QQgghRBsgpU8IIYQQog2Q0ieEEEII0Qb0eHtXCCGEEEK0BuHbu91KnxBCCCGEaF20vCuEEEII0fIkyf8Di2BbYEuN4IEAAAAASUVORK5CYII=

På distriktets hemsida Om oss | Rotary Distrikt 2355 (rotary2355.se) presenteras alla aktiva medlemmar som använder Polaris. Vi har dessutom en Rotarctklubb som inte använder Polaris och tre Rotaryklubbar som använder ClubRunner. Deras medlemmar adderas till statistiken. Det totala antalet medlemmar i distriktet syns på My Rotary, se länken District 2355 | My Rotary. Observera att man måste vara inloggad på My Rotary för att kunna se alla detaljer om distriktet.

Efter juli har vi tappat fyra klubbmedlemmar, men vi har fortfarande 11 månader kvar och jag kommer redovisa siffrorna månadsvis i mina guvernörsbrev.

Distriktet ska hjälpa klubbarna att växa

Enligt distriktets verksamhetsplan ska vi genomföra introduktionsträffar för nya medlemmar (<2 år) för att reducera avhoppen. Syftet är att öka deras kunskap om Rotary och få dem att engagera sig inom Rotary.

Vi ska även starta Distrikt 2355 affärsnätverk med syfte att attrahera potentiella medlemmar och möjliggöra affärsnätverkande bland befintliga medlemmar.

Under mina klubbesök kommer jag även att presentera en undersökning som Rotary International har genomfört genom att skicka ut enkäter till alla rotarianer i världen. Man har helt enkelt undersökt vad våra medlemmar vill ha, varför man blir rotarian, varför man stannar och varför man lämnar Rotary. Vi måste ta hand om våra medlemmar på bästa sätt och det är oerhört viktigt att våra medlemmar trivs i våra klubbar.

Marknadsföring genom hemsidan och sociala medier

Distriktets och alla Rotaryklubbars hemsidor verkar fungera bra men för tillfället bearbetas fortfarande innehållet på distriktets hemsida. Utöver distriktets hemsida har distriktet även en officiell Facebook sida och en ny LinkedIn sida.

Genom våra hemsidor och sociala medier kan vi visa vad Rotary gör och attrahera nya medlemmar. Av den anledningen bör informationen vara attraktiv och uppdaterad. Sören Densjö är distriktets ordförande för INFO & PR och han kommer att stödja klubbarna att använda sina hemsidor och sociala mediekanaler på bästa sätt. Ni kan enkelt hitta kontaktuppgifter till Sören och övriga funktionärer på distriktets hemsida, se länken Funktionärer | Rotary Distrikt 2355 (rotary2355.se)

Attrahera nya medlemmar

Jag kan varmt även rekommendera en kurs med rubriken VILL DIN KLUBB ATTRAHERA YRKESVERKSAMMA MEDLEMMAR. Kursen vänder sig till LinkedIn användare och arrangeras av distriktet genom Zoom den 27 augusti 2024, se länken ATT NÅ UT MED DIN ROTARYKLUBB PÅ LINKEDIN (rotary2355.se).

wP8DAFnX+YjRnDMAAAAASUVORK5CYII=

Distriktskonferensen den 12 oktober 2024

Slutligen vill jag även informera om distriktskonferensen som kommer att ske i Ihresahlen vid Uppsala universitet den 12 oktober 2024. Det är redan nu möjligt att anmäla sig till konferensen genom länken Distriktskonferens 2024 (rotary2355.se). Observera att varje klubb kan skicka maximalt 4 medlemmar och mer information om konferensen kommer att skickas ut inom kort. Nedan presenteras tre av talarna:

Jag önskar er alla en trevlig start på det nya rotaryåret!

Med varma hälsningar
DG Mika Lindfors