PolioPlus aktivitetsdag

lördag 21 april 2007 12:00-15:00, Gallerian i Stockholms City

Den 21 april mellan kl 10.00-18.00 har vi en plats inne i Gallerian. Där vi kan stå med stationärt informationsmaterial om Polio-Plus och stationära sparbössor.
Mellan ca kl 12.00 -15.00 är det tänkt att vi Rotarianer ska gå i City med sparbössor.
Vi behöver många, många rotarianer som kan och vill hjälpa till 21 april under några timmar.

Anmälan om deltagande till görs ovan via länken Anmälan; Monia Sturén mail: monia.sturen@gmail.com eller via mobil 070-5117656

Lite bakgrund:
På en världskongress i mitten av 1980-talet konstaterades att om man inte gjorde någonting skulle det finnas ca 8 milj barn i världen som helt invalidiserats av sjukdomen polio år 2005. Dvs det år som Rotary skulle fira sitt 100-års jubileum.

Detta konstaterande väckte starka känslor och ledde till skapandet av världens hittills största folkhälsoprojekt "Polio Plus". Projektet går ut på att samla in så mycket pengar som möjligt för vaccinationsändamål. Projektet har varit lyckosamt och WHO tillsammans med många regeringar har anslutit sig. I mitten av 90-talet blev Nord- och Sydamerika poliofritt. Europa konstaterades fritt år 2002. Fortfarande förekommer epidemier i Bangladesh, Indien och Afganistan och i vissa afrikanska stater även om insjuknandegraden har gått ner med mer än 99% i förhållandet till läget vid projektstarten. Nu görs det sista rycket i detta gigantiska rotaryprojekt och man räknar med att på så sätt ha utrotat polioepidemierna runt 2010.

För immunitet krävs sex doser vaccin som sammanlagt kostar runt 5 SEK. För en hundring vaccineras 20 barn osv.

Det är verkligen ett angeläget ändamål som insamlingen avser. Många är vi som fortfarande minns de invalidiserande följderna av den senaste polioepidemin år 1954 i Sverige.

Monia Sturén
President Stockholm City Första Frukost

Läs gärna mer på Polioplus egen hemsida: www.polioplus.nu