"Bättre folkhälsa genom hållbar stadsutveckling"

måndag 27 april 2015 18:00-21:00, Åsögatan 117 i C M Educations lokaler, Södermalm, Stockholm
Föredrag av med. dr. Ulf Eriksson, forskare och trafikkonsult på Trivector Traffic med   specialkunskap inom hälsofrämjande trafik- och stadsutveckling.
Kan vi bygga en stad som ger oss friskare invånare?
Personer som använder aktiv mobilitet, dvs går, cyklar och åker kollektivtrafik, har färre sjukdagar än de som åker bil slentrianmässigt. Hur vi bygger staden, och den struktur det ger, påverkar vilka transporter som blir enkla att välja. Kan vi medvetet bygga en stad som ger oss friskare invånare?
Svensk och internationell forskning visar på egenskaper i staden som förenklar och möjliggör gång, cykel och kollektivt resande. Flera av dessa egenskaper har också visat sig minska bilberoendet och kan därigenom bidra till en mer hållbar stadsutveckling. Vad visar forskningen på detta område? Vilka effekter kan man vänta sig? Hur kan vi med hjälp av smart stadsplanering bygga en stad som ger bättre hälsa och samtidigt ett trevligare stadsrum med fler möten människor emellan?

Därefter dialog om RHU:s verksamhet och planer för nästa verksamhetsår under ledning av Björn Klemming.

Målgrupp: Medlemmar i Facebookgruppen "Rotarianer för hållbar utveckling", intresserade Rotarymedlemmar och deras gäster.

Anmälan till Erika Dennerheim, erikadennerheim@hotmail.com.

Fika finns till självkostnadspris.

Anmälan till Erika Dennerheim, erikadennerheim@hotmail.com.

Fika finns till självkostnadspris.