Rotary Talks - tema FRED, FLYKTINGAR, INTEGRATION - FULLBOKAT!!!

måndag 22 april 2013 17:30-21:00, Scandic Star Hotell i Sollentuna. Se nedan under "Hur hittar jag dit?"

ROTARY TALKS – forum för framtidsfrågor

Fullbokat !

Välkommen till Scandic Star Hotel, Sollentuna.
22 april 2013 17.30-21.00 - föranmälan krävs
Seminariet är öppet för alla intresserade.

Rotary Talks är avsett att bli en serie av distriktsseminarier, 1-2ggr/år, inriktade på angelägna samhällsfrågor. Seminariet den 22 April 2013 har temat FRED, FLYKTINGAR, INTEGRATION. Vi får följa flyktingar från konfliktområden till Sverige och hur vi tar emot dem. Slutligen har vi en dialog kring vilken roll Rotary kan ta i integrationsarbetet.

PROGRAM:

17.30 - 18.00 Registering, smörgås med dryck.

Inledning

MoniaSturén, Guvernör för Rotary distrikt 2350
Christer Lindén, projektledare för Rotary Talks
Folke Höjmar, kvällens konferencier

Rotary Peace Center

Suzanne Brenning, Host Area Coordinator för Uppsala universitet – Rotary Peace Center

Konflikter i vår omvärld

Peter Wallensteen, Dag Hammarskjöld Professor

Flyktingströmmar

Erika Forsberg , Forskare Freds och Konfliktforskning vid Uppsala universitet

PAUS

Integrering på svensk arbetsmarknad

Göran Malm, chef för Invandrarbyrån i Värnamo kommun

Personliga erfarenheter och råd om integration

Ayad al Saffar, ägare av UR & PENN

Arbetsmarknadsministerns reflexioner

Hillevi Engström, statsråd

Vad gör Rotary för att stödja invandring och integration på svensk arbetsmarknad? Hur kan vi bli bättre?

Ragnar Gussing, Rotary, presenterar två samabeten där Rotary varit ett stöd i integrationsprocessen

Forsättning följer? Fortsatta aktiviteter i klubbarna?

Frågestund

2100  AVSLUTNING OCH MINGEL

ANMÄLAN
Klicka här för anmälan - alternativt via ett mail till rotarytalks@rotary.se. Ange namn, adress, telefonnummer och epost-adress. Anmälan blir definitiv när du betalt deltagaravgiften. Priset är 150 kr och betalas till Plusgiro 521340-0. Ange "Rotary Talks" på din betalning. Lättare förtäring ingår.

HUR HITTAR JAG DIT?
Hotell Scandic Star i Sollentuna är lätt tillgängligt med bil eller pendeltåg på linjen Uppsala – Arlanda - Stockholm - Södertälje. Parkering finns bl.a. i parkeringsgaraget i Sollentuna Centrum i anslutning till hotellet. Från pendeltåget, Sollentuna station, är det gångavstånd till hotellet.